Το 2020, η επετειακή χρονιά για τα 250 χρόνια από τη γέννηση του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827), δίνει το έναυσμα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για ένα πλούσιο αφιέρωμα στον μεγάλο συνθέτη, το οποίο επιχειρεί να αναδείξει πτυχές της τεράστιας εργογραφίας του, φανερές και κρυφές.
Το ενδιαφέρον στρέφεται, την Πέμπτη 30 Ιανουαρίου (20:30), στη μουσική δωματίου του σπουδαίου Γερμανού μουσουργού και σε δύο συνθετικά κομψοτεχνήματά του γραμμένα για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο, το πρώτο Τρίο και το περίφημο Τρίο «Του Αρχιδούκα».
Θα τα ερμηνεύσουν στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος δύο πολυβραβευμένοι δεξιοτέχνες της νέας γενιάς, η βιολονίστα Δανάη Παπαματθαίου- Μάτσκε και ο τσελίστας Μπένεντικτ Κλαίκνερ, καθώς και ο πιανίστας Ούβε Μάτσκε, καταξιωμένος σολίστ και μουσικός παιδαγωγός.
Η πρώτη σύνθεση της βραδιάς, το Τρίο για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο σε ντο ελάσσονα, έργο 1 αρ. 3, αποτελεί μέρος μιας συλλογής με τρία κομμάτια για τον συγκεκριμένο συνδυασμό μουσικών οργάνων. Πρωτοπαρουσιάστηκαν στα 1795 στην οικία του φιλόμουσου πρίγκιπα φον Λιχνόφσκυ, στον οποίο και είναι αφιερωμένα. Ο Λιχνόφσκυ υπήρξε στενός φίλος και ένθερμος υποστηρικτής του τότε νεαρού Μπετόβεν, όταν ο τελευταίος διέμενε στη Βιέννη, την πρωτεύουσα της μουσικής.
Το αριστουργηματικό Τρίο για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο σε σι ύφεση μείζονα, έργο 97, «Του Αρχιδούκα», που θα ακουστεί στο δεύτερο μέρος της συναυλίας, είναι μια παρτιτούρα με μεγάλο εκφραστικό βάθος και σημαντικές συνθετικές καινοτομίες. Αφιερώθηκε από τον Μπετόβεν στον αληθινό του φίλο Ροδόλφο, Αρχιδούκα της Αυστρίας.
Η βιολονίστα Δανάη Παπαματθαίου – Μάτσκε έχει εμφανιστεί ως σολίστ και ως μέλος σχήματος μουσικής δωματίου σε μεγάλες αίθουσες και φεστιβάλ της Ευρώπης και των ΗΠΑ, ενώ έχει συμπράξει με πολυάριθμα συμφωνικά σύνολα και ορχήστρες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Έχει αποσπάσει πολλές διακρίσεις σε διεθνείς καλλιτεχνικές διοργανώσεις (μεταξύ άλλων, πρώτα βραβεία στους διεθνείς διαγωνισμούς «Andrea Postacchini»-Ιταλία και «Henri Marteau»-Γερμανία). Μελέτησε βιολί με υποτροφίες διεθνών φορέων στο Μοτσαρτέουμ του Σάλτσμπουργκ και στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής και Θεάτρου του Αμβούργου. Είναι υποψήφια διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Έχει εκδώσει δύο δίσκους με έργα για σόλο βιολί καθώς και για βιολί και πιάνο.
Ο σολίστ του τσέλου Μπένεντικτ Κλαίκνερ δίνει συχνά συναυλίες με γνωστές ευρωπαϊκές ορχήστρες. Ως σολίστ έχει συνεργαστεί με μαέστρους διεθνούς φήμης (Μέτσμαχερ, Μπάρενμποϊμ, Πόππεν, Ρατλ κ.ά.), ενώ ως μέλος σχημάτων μουσικής δωματίου έχει συμπράξει με διάσημους σολίστ (Κρέμερ, Μούττερ, Σιφ). Έχει εμφανιστεί σε συμφωνικά κέντρα της Ευρώπης, των ΗΠΑ και της Ασίας. Έχει βραβευτεί στον διεθνή μουσικό διαγωνισμό «Manhattan» και του Φεστιβάλ Βερμπιέ και έχει τιμηθεί με το βραβείο «Emanuel Feuermann». Από το 2014 είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Μουσικού Φεστιβάλ του Κόμπλεντς. Έχει ηχογραφήσει έξι cd, που έλαβαν διθυραμβικές κριτικές, σε συνεργασία με διάσημους σολίστ, μαέστρους και συνθέτες. Σπούδασε τσέλο με υποτροφία στη Διεθνή Ακαδημία Κρόνμπεργκ.
Δεξιοτέχνης πιανίστας με μεγάλη αισθαντικότητα, ο Γερμανός Ούβε Μάτσκε έχει δώσει ατομικά ρεσιτάλ σε μεγάλα μουσικά κέντρα και φεστιβάλ της Ευρώπης και έχει συμπράξει ως σολίστ με ελληνικές και ξένες ορχήστρες. Έχει συνεργαστεί με διακεκριμένα σύνολα μουσικής δωματίου, όπως το Κουαρτέτο Γκεβάντχαους, το Κουαρτέτο Εγχόρδων της Λειψίας, το αρμενικό Κουαρτέτο Komitas, καθώς και με αναγνωρισμένους σολίστ (Χούντετσεκ, Μιλάνοβα, Φελτς κ.ά.).
Η δισκογραφία του περιλαμβάνει έργα Μπαχ, Σούμαν, Σούμπερτ, Λιστ, Μούσοργκσκι και ελλήνων συνθετών. Είναι απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Μουσικής «Φραντς Λιστ» της Βαϊμάρης και της Ακαδημίας «Φραντς Λιστ» της Βουδαπέστης. Σπουδαίο ρόλο στην πιανιστική του τέχνη έπαιξαν οι Γιάκομπ Λατάινερ και Πέτερ Σόλυμος. Δίδαξε επί σειρά ετών στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής «Λιστ» στη Βαϊμάρη και είναι τακτικός καθηγητής στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και Πρόεδρος του ΕΤΟΣ της ΚΟΘ.