Οι Σπυριδούλες της Νεφέλης Μαϊστράλη σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη και Χάρη Κρεμμύδα της ομάδας 4Frontal ταξιδεύουν στο «Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας…που δεν τελειώνει»
Πρόκειται για μια παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου που παρουσιάστηκε τον Ιούλιο του 2023 στο πλαίσιο του grape (Greek Agora of Performance) και διακρίθηκε στα Βραβεία Κοινού της Mastercard .
Στις 16 Ιανουαρίου θα παρουσιαστεί στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας, στην Κύπρο (στις 20:30).
Η θεατρική ομάδα 4frontal μεταφέρει στη σκηνή το πρωτότυπο θεατρικό έργο της Νεφέλης Μαϊστράλη, σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη και Χάρη Κρεμμύδα, παρουσιάζοντας την αληθινή ιστορία ενός 12χρονου κοριτσιού, της Σπυριδούλας, η οποία συγκλόνισε το πανελλήνιο τη δεκαετία του 1950, σπάζοντας ένα φαύλο κύκλο βίας.
Από το grape στο Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας
Το grape (Greek Agora of Performance), που εγκαινιάστηκε για πρώτη φορά το 2023 από το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, αποτελεί μια πλατφόρμα διεθνούς προβολής για τις ελληνικές παραστατικές τέχνες, που δίνει την ευκαιρία σε Έλληνες και Ελληνίδες δημιουργούς του Χορού και του Θεάτρου να παρουσιάσουν τα έργα τους και στο εξωτερικό.
Η παράσταση Σπυριδούλες παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο grape και προσφάτως προσεκλήθη από το Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας για να παρουσιαστεί και εκεί, στο πλαίσιο του νέου θεσμού με τίτλο «Το Φεστιβάλ που δεν τελειώνει». Ο θεσμός αυτός ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2023 με στόχο τη διοργάνωση πολιτιστικών δράσεων στην πόλη της Λευκωσίας καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Λίγα λόγια για την παράσταση Σπυριδούλες
Με στοιχεία θεάτρου ντοκουμέντου και υπό τους ελληνικούς και πανκ ήχους των Θραξ Πανκc, η παράσταση αναφέρεται στην αληθινή ιστορία της Σπυριδούλας, μιας 12χρονης υπηρέτριας-ψυχοκόρης που σιδερώθηκε από τα αφεντικά της, προκαλώντας τη φρίκη και τον αποτροπιασμό της κοινής γνώμης.
Το έργο μιλάει για μια όχι τόσο μακρινή εποχή, όταν πλήθος ανήλικα άπορα κορίτσια υιοθετούνταν από επιφανείς οικογένειες με την ιδιότητα της «ψυχοκόρης», για να εργαστούν ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί, σε μια ιδιάζουσα κατάσταση σύγχρονης δουλείας.
Η Σπυριδούλα βρήκε το θάρρος να μιλήσει, σπάζοντας το φαύλο κύκλο της βίας. Έγινε έτσι λαϊκό ίνδαλμα και πηγή ενδυνάμωσης για γενιές και γενιές γυναικών που υφίστανται κακοποίηση. «Με σιδέρωσαν και μαζί με μένα, σιδέρωσαν όλες τις δωδεκάχρονες
αυτού του κόσμου».
Για τη δημιουργία του έργου η Νεφέλη Μαϊστράλη άντλησε στοιχεία από ιστορικά ντοκουμέντα και γυναικείες αφηγήσεις της εποχής, αλλά και από συνεντεύξεις γυναικών που εργάζονται σήμερα ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί.
«Υπάρχουν ιστορίες ανθρώπων που όσο περνά ο καιρός, αντί να ατονούν και να ξεχνιούνται, ανάγονται σε σύμβολα. Ένα τέτοιο σύμβολο είναι η Σπυριδούλα, που υπέστη ασύλληπτη κακοποίηση από την ανερχόμενη αστική τάξη και βρήκε το θάρρος να μιλήσει γι’ αυτήν» αναφέρει η συγγραφέας.
«Αν η κακοποίηση της Σπυριδούλας τη δεκαετία του ’50 έγινε με το σίδερο, σήμερα η μορφή της κακοποίησης έχει άλλα πρόσωπα», δηλώνει ο Θανάσης Ζερίτης, ενώ ο Χάρης Κρεμμύδας προσθέτει ότι «σε μία εποχή που το #metoo υπάρχει στη ζωή, η παράσταση συνομιλεί απευθείας με το σήμερα».
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Θανάσης Ζερίτης, Χάρης Κρεμμύδας
Δραματουργία: Νεφέλη Μαϊστράλη
Σκηνικά – Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
Μουσική επιμέλεια – Σύνθεση: Θραξ Πανκc
Κίνηση: Πάνος Τοψίδης
Βοηθός σκηνοθετών: Ελένη Τσιμπρικίδου
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Έρευνα: Παναγιώτης Λιαρόπουλος
Παίζουν: Αριστέα Σταφυλαράκη, Σταύρος Γιαννουλάδης, Τάσος
Δημητρόπουλος, Αργυρώ Θεοδωράκη, Τατιάνα Άννα Πίττα, Ελένη
Τσιμπρικίδου.
Τσέκαρε κι αυτά: