Όταν βγήκε στην παραγωγή το πρώτο ηλεκτρικό πρωτότυπο μοντέλο της Tesla, το Roadster το 2008, οι επικεφαλής των αυτοκινητοβιομηχανιών της Ευρώπης δεν πίστευαν ότι θα έχουν μέσα σε λίγα χρόνια έναν γίγαντα απέναντί τους. Ακολούθησε το Model S το 2012 και σήμερα μονοπωλεί το ενδιαφέρον το ηλεκτρικό Model 3, το οποίο πραγματοποιεί μεγάλες πωλήσεις σε όλο τον πλανήτη.
Μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, και σύμφωνα με την περιβαλλοντολογική συνείδηση των Ευρωπαίων πολιτών, η εταιρεία κατάφερε να βάλει τις βάσεις για να μείνει στη Γηραιά Ήπειρο. Η επιτυχία του Μodel 3, λίγους μόνο μήνες μετά την πώληση στην Ευρώπη, έχει προβληματίσει τα στελέχη της βιομηχανίας, ειδικά αυτούς που πίστευαν ότι η εταιρεία θα έσβηνε σύντομα από τον χάρτη της αυτοκίνησης.
Η αύξηση των πωλήσεων στην Ευρώπη προβληματίζει παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως είναι η Volkswagen και η Mercedes-Benz, και σπεύδουν να βγάλουν ή έχουν βγάλει στην παραγωγή ανταγωνιστικά ηλεκτρικά οχήματα.
Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων «βρίσκονται σε πολύ πιο ώριμη θέση από ό, τι πριν από δύο χρόνια», δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος της συμβουλευτικής εταιρείας Accenture που ασχολείται με θέματα αυτοκινήτου, ο Axel Schmidt, δίνοντας το στίγμα για το τι θα ακολουθήσει τα επόμενα χρόνια στον χώρο της ηλεκτροκίνησης από όλους τους κατασκευαστές.
Οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες το προηγούμενο διάστημα βρέθηκαν σε πολύ άσχημη θέση λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και του κλεισίματος των εργοστασίων τους για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ωστόσο, μεγάλο πλήγμα αποτέλεσε και η αναβολή της Έκθεσης Αυτοκινήτου της Γενεύης, όπου είχαν προγραμματίσει πολλές ηλεκτροκίνητες εκδόσεις.
Έχοντας οι Ευρωπαίοι διευθυντές το παράδειγμα της Nokia στην κινητή τηλεφωνία που το 2000 ήταν η κυρίαρχη του χώρου μέχρι να βγει στην αγορά το 2007 η Apple, η οποία παρουσίασε το πρώτο iPhone και από τότε βρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων, αφήνοντας τη Nokia με μερίδιο μόλις 1%, θέλουν να αποφύγουν τα χειρότερα και για τις δικές τους εταιρείες.
Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αντέδρασαν άμεσα, έβγαλαν τα δικά τους όπλα την κατάλληλη στιγμή. Το Model 3 βγήκε απέναντι σε μια αγορά μεσαίων πολυτελών αυτοκινήτων έχοντας να αντιμετωπίσει τις BMW σειρά i3, Audi A5 ή Mercedes-Benz ΕΟC. Σύντομα θα βρεθεί απέναντι στο VW ID.3 που θα ταράξει τα νερά της κατηγορίας. Υπάρχει η Porsche Taycan ένα τετράθυρο ηλεκτροκίνητο σεντάν που έχει λάβει πολύ καλές κριτικές από τότε που κυκλοφόρησε, αλλά έχει υψηλή τιμή εκκίνησης.
Οι αναλυτές βλέπουν την απόφαση της Tesla να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο έξω από το Βερολίνο ως μια προσπάθεια να μείνει στα πράγματα, προσπαθώντας να κερδίσει ένα μεγάλο μερίδιο πωλήσεων στη Ευρώπη, αλλά στέλνοντας και το μήνυμα ότι διαρκώς θα βρίσκεται απέναντι από τους βασικούς διεκδικητές του συνόλου των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Γηραιά Ήπειρο.
Δεν θα πρέπει ωστόσο να παραλείψουμε ότι στην Ευρώπη, όπως και στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ασία, η Tesla έχει εγκαταστήσει σταθμούς φόρτισης, αντί να περιμένει τις κυβερνήσεις να το πράξουν, δίνοντας ένα επιπλέον κίνητρο αγοράς από τους πολίτες που θέλουν να περάσουν απροβλημάτιστα στην ηλεκτροκίνηση.
Όλα δείχνουν ότι η διείσδυση στην Ευρώπη είναι δύσκολη υπόθεση για την Tesla και οι παραδοσιακοί κατασκευαστές δεν μένουν με σταυρωμένα τα χέρια. Ήδη έχουν βγάλει στην παραγωγή ανταγωνιστικά μοντέλα αντιδρώντας στα επεκτατικά σχέδια της Tesla που σιγά- σιγά τα τελευταία χρόνια ανεβαίνει αθόρυβα, αυξάνοντας τα κέρδη της και γίνεται ένας αντίπαλος που ανεβαίνει στην εκτίμηση και στις συνειδήσεις των ανθρώπων.
Αναλύοντας τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας η Tesla έγινε η αυτοκινητοβιομηχανία με την υψηλότερη αξία σε μετοχές, καθώς αυτές ανέβηκαν αισθητά και ξεπέρασαν τις αντίστοιχες της Toyota.
Οι μετοχές της Tesla μόνο χθες κέρδισαν 5% στις συναλλαγές φθάνοντας στην τιμή των 1,133 δολαρίων ανά μετοχή, ανεβάζοντας το όριο αγοράς της εταιρείας στα 209,47 δισεκατομμύρια δολάρια, περίπου 6 δισεκατομμύρια δολάρια περισσότερο από ό,τι οι αναλυτές εκτιμούν τις αντίστοιχες μετοχές της Toyota.
Η άνοδος των μετοχών κατά 163% από τις αρχές του έτους δείχνει την αυξανόμενη εμπιστοσύνη μεταξύ των επενδυτών για το μέλλον των ηλεκτρικών οχημάτων και τη μετάβαση της Tesla από μια εξειδικευμένη αυτοκινητοβιομηχανία σε παγκόσμιο ηγέτη.
Η Toyota, μια από τις πιο κερδοφόρες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο, πούλησε πέρσι 10,46 εκατομμύρια οχήματα έχοντας καθαρά έσοδα 30.226 δισεκατομμυρίων γιεν, ή περίπου 281.20 δισεκατομμύρια δολάρια. Πέρυσι η Tesla με έσοδα 24,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, παρέδωσε 367.200 οχήματα πέρυσι, ενώ φετινός στόχος είναι να ξεπεράσει το φράγμα των 500.000 οχημάτων, παρά την πανδημία του κορονοϊού.