ΚΠΙΣΝ: Η διαδρομή των φετινών Παραβάσεων, που πραγματοποιούνται χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).

Οι Παραβάσεις, το Θεατρικό Αναλόγιο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), επιστρέφουν για τέταρτη χρονιά, σε ζωντανή μετάδοση από τον Φάρο του ΚΠΙΣΝ. Λόγω των συνεχών εξελίξεων όσον αφορά τα μέτρα για τη δημόσια υγεία θα ανακοινωθεί τις προσεχείς ημέρες εάν οι Παραβάσεις θα πραγματοποιηθούν και παρουσία κοινού.

Η φετινή σειρά δραματοποιημένων αναλογίων με τον γενικό τίτλο «Πρόσωπα του Ήρωα» θα εστιάσει στους ήρωες των μεγάλων μύθων και αφηγήσεων εξερευνώντας την εξέλιξη του ηρωικού προτύπου από την αρχαιότητα έως σήμερα.

Ξεκινώντας από εμβληματικές μορφές ηρώων των αρχαίων χρόνων (Ορέστης, Αχιλλέας) και εξετάζοντας στην πορεία χαρακτηριστικούς ήρωες της Αναγέννησης και του ύστερου Διαφωτισμού (Δον Κιχότε, Ήρωας των Επαναστάσεων), θα καταλήξει στους αντιήρωες του σύγχρονου κόσμου, επιχειρώντας έτσι μια ιδιόμορφη αφήγηση της ενηλικίωσης του ανθρώπου όπως αυτή καθρεφτίζεται στις ιστορίες και τους μύθους του. 

Με όχημα αρχετυπικά κείμενα επτά μεγάλων ποιητών και συγγραφέων (Όμηρος, Αισχύλος, Μιγκέλ ντε Θερβάντες, Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, Στρατηγός Μακρυγιάννης,  Τόμας Μπέρνχαρντ, κ.ά.)  θα παρακολουθήσουμε τη σταδιακή απεξάρτηση των ηρώων από τους θεούς και τις μεγάλες αφηγήσεις και την επώδυνη προσγείωσή τους στον σύγχρονο κόσμο.

Εδώ, όπου οι αντιήρωες παλεύουν με τη ματαιότητα και την απελπισία βρίσκοντας διαφυγή είτε στην ειρωνεία και τον κυνισμό είτε στην τρέλα και την απόσυρση. Ορφανοί πια από τιμωρούς και προστάτες, ψάχνουν με αγωνία να χαθούν μέσα σ’ ένα μύθο που θα τους πει ποιο είναι το επόμενο βήμα και ποια θα είναι η επόμενη φράση τους.

Η διαδρομή των φετινών Παραβάσεων, που πραγματοποιούνται χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), ξεκινά την Κυριακή 11 Οκτωβρίου στις 18.00 με τις Χοηφόρους του Αισχύλου σε σκηνοθετική επιμέλεια Έκτορα Λυγίζου και μετάφραση Δημήτρη Δημητριάδη. Πρόκειται για το δεύτερο έργο της Ορέστειας, της μοναδικής σωζόμενης τριλογίας του αρχαίου ελληνικού δράματος.

Ο Ορέστης επιστρέφει μετά από χρόνια στο Άργος και ξανασμίγει με την Ηλέκτρα. Τα δυο αδέρφια –σκιαγραφημένα από τον Αισχύλο σαν δυο αθώα παιδιά αντιμέτωπα με ένα τιτάνιο χρέος– θα ενώσουν τις φωνές τους με τον χορό των γυναικών που έχει στείλει η τρομοκρατημένη Κλυταιμνήστρα να προσφέρουν χοές στον τάφο του Αγαμέμνονα για να εξευμενίσει τον νεκρό. Όλοι μαζί θα καλέσουν τον δολοφονημένο βασιλιά και τις σκοτεινές δυνάμεις της γης κι έπειτα θα καταστρώσουν το σχέδιο της εκδίκησης.

Οι Χοηφόροι, έργο μεγάλης λυρικής πνοής, μας δίνουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε αναλυτικά όλη την επίπονη, αλλά συναρπαστική, διαδικασία του χτισίματος του τραγικού ήρωα: πώς το περιβάλλον του και οι θεοί τον ωθούν στην πράξη, πώς ο ίδιος διστάζει κι αντιστέκεται, πώς παίρνει τη δύναμη να εκτελέσει τη μητροκτονία και πώς έρχεται τελικά αντιμέτωπος με την οδυνηρή συνειδητοποίηση και τις Ερινύες.

Ο Έκτορας Λυγίζος έχει σκηνοθετήσει έργα των Αισχύλου, Ευριπίδη, Σαίξπηρ, Μπέκετ, Τσέχοφ, Ίψεν, Βέρντι, Ζαρρύ, Φρέιν, Μπόρετζ και Μάρρεϋ, Κουμεντάκη, Γουόλς, Μινυανά, Μάτεσι, Κλάους, Όουεν, στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, στο Εθνικό Θέατρο, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στο Φεστιβάλ Αθηνών, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στο Κ.Θ.Β.Ε., στο θέατρο Αμόρε, στο θέατρο του Νέου Κόσμου, στο θέατρο Χώρα, στο Από Μηχανής, στο Ίδρυμα Κακογιάννη και στο Bios. Έχει γράψει και σκηνοθετήσει τη μεγάλου μήκους ταινία Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού (2012) που συμμετείχε σε περισσότερα από 50 διεθνή φεστιβάλ και απέσπασε 15 βραβεία και διακρίσεις, ανάμεσα τους και το βραβείο καλύτερης ταινίας από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. Επίσης, έχει γράψει και σκηνοθετήσει τις μικρού μήκους ταινίες Αγνά Νιάτα (επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ Βενετίας 2004) και Εσωτερικό σπιτιού με γυναίκα που καθαρίζει μήλα (Κρατικό βραβείο 2002).