H παράσταση «Ο Μικρός Πρίγκιπας» (Mon Petit Prince) σε Hi Definition 4καμερη μαγνητοσκόπηση από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μπογδάνου.
Το «Mon Petit Prince» είναι μια παράσταση που απευθύνεται σε ενήλικες, που συνεχίζουν όμως να έχουν ανήλικη ματιά πάνω στη ζωή. Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μπογδάνος εξηγεί πώς δούλεψαν την ιστορία και πώς έφτασαν στο αποτέλεσμα που θα δούμε επί σκηνής: «Μετά από βιωματικές ασκήσεις, αυτοσχεδιασμούς και πειράματα πάνω στις σελίδες του παραμυθιού επιλέξαμε να αφηγηθούμε την ιστορία του αειθαλούς αγοριού ξετυλίγοντας παράλληλα τη βιογραφική θέση του Πιλότου-Εξιπερί μέσα σε αυτήν. Δεν επιδιώξαμε να συνθέσουμε μία σκοτεινή εκδοχή. Ωστόσο τη δημιουργήσαμε χωρίς την αγωνία της απεύθυνσης σε παιδικό κοινό όπως παγκοσμίως συνηθίζεται. Αφήσαμε τα νοήματα ακαμουφλάριστα να μας καθοδηγήσουν και γι’ αυτό προσκαλούμε το κοινό για τα 90 λεπτά της παράστασης να ανακαλέσει την παιδικότητά του και να ενεργοποιήσει την αγνή, ανήλικη οπτική».
Ο προβολέας πέφτει λοιπόν πάνω στον Εξιπερί μέσα από τον Μικρό Πρίγκιπα. Πρωταγωνιστής του παραμυθιού γίνεται ο ίδιος ο συγγραφέας. Ερευνώντας πλήθος κειμένων και ανασύροντας την ερωτική αλληλογραφία του με τη γυναίκα του Κονσουέλο (που στα ισπανικά θα πει παρηγοριά) η ομάδα αναδεικνύει την αντιστοιχία του χαρακτήρα του Πιλότου με τον ίδιο τον γάλλο συγγραφέα και της συζύγου του με το περίφημο Τριαντάφυλλο. Φωτίζονται τα αυτοβιογραφικά στοιχεία και αφηγητής δεν είναι πια ο ίδιος ο συγγραφέας, όπως στο βιβλίο, αλλά ένα σμήνος αστρικών Κολυμβητών που δεν αποκαλύπτουν μέχρι τελευταία στιγμή την πολύ ρεαλιστική σύνδεσή τους με την πραγματική ιστορία του πιλότου που χάθηκε στη Μεσόγειο.
Στην οριακή στιγμή λοιπόν ενός πιλότου εμφανίζεται ένα σοφό παιδί που του αποκαλύπτει μυστικά για τη ζωή. Η Λένα Παπαληγούρα ερμηνεύει τον άφυλο Μικρό Πρίγκιπα στην παράσταση, που ισορροπεί ανάμεσα στην κυριολεξία και τον συμβολισμό: «Εμείς εστιάζουμε στα συμβολικά και μεταφυσικά χαρακτηριστικά του μικρού ήρωα μέσα από μια φρέσκια και σε βάθος ματιά. Ο Εξιπερί επιλέγει να σιγεί σε σχέση με τα συνήθη χαρακτηριστικά των παιδιών. Την ανάπτυξή τους, ακόμα και το φύλο τους. Και αυτό συμβαίνει ακριβώς για να τονιστεί η μεταφυσική διάσταση του μικρού αυτού ήρωα και άρα και του παραμυθιού. Η παράστασή μας, λοιπόν δε δίνει μεγάλη σημασία στο αν ο πρίγκιπας είναι αγόρι η κορίτσι, αλλά εστιάζει στα χαρακτηριστικά της ψυχής του μικρού παιδιού. Αυτό που απαιτεί η προσέγγιση της παράστασης ειναι αθωότητα και μεγάλη σοφία. Απαιτεί από μένα ψυχικό άνοιγμα και απλότητα. Όπως οι θεατές έτσι και εγώ αφήνομαι να ταξιδέψω σε αυτό το μαγικό σύμπαν».
Που οφείλεται η τόση μεγάλη αγάπη γι’ αυτό το ολιγοσέλιδο βιβλίο με τα εκατομμύρια πωλήσεις σε όλο τον κόσμο, που έχει μεταφραστεί σε 300 γλώσσες και διαλέκτους; Πού αυτή η απλή ιστορία συναντά τα βαθιά ανθρώπινα ερωτήματα; Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου έχει κάνει τη δραματουργική επεξεργασία του έργου, σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη:
«Μέσα στην έρημο ο χρόνος είναι αόριστος. Ο χώρος ως την άκρη του ορίζοντα μεταβάλλεται διαρκώς. Τίποτα δεν είναι σταθερό. Ένας άνθρωπος που προτιμά να διασχίζει τους αιθέρες από το να συναναστρέφεται με τους ανθρώπους προσγειώνεται άτσαλα πάνω της. Το αεροπλάνο του συγκρούεται με την καυτή άμμο και τα συντρίμμια, του προσφέρουν την μοναδική σκιά που υπάρχει για εκατοντάδες χιλιόμετρα. Εκεί παραδίνεται στην μητρική αγκαλιά ενός τόπου, που αργά και τρυφερά τον αποκοιμίζει στον θάνατο. Μέσα στην απόλυτη απουσία οποιασδήποτε ζωντανής ύπαρξης, ο πιλότος συναντά τον μικρό πρίγκιπα. Τον μικρό εαυτό του. Την προβολή του στον χρόνο. Την ψυχή του όπως ήταν πριν ακόμα γεννηθεί και αφού πεθάνει. Αντιλαμβάνεται την ουσία της ύπαρξής του μακριά από τον πολιτισμό, μακριά από πάθη, από στόχους και επιδιώξεις. Έπειτα ο μικρός πρίγκιπας του αφηγείται το ταξίδι του μέχρι τη γη και του μιλάει για τις εντυπώσεις που σχημάτισε για τον μικρομέγαλο γεμάτο φασαρία πλανήτη μας. «Που είναι οι άνθρωποι;» αναρωτιέται. Το έργο του Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί θέτει με τον πιο απλό αλλά και σπουδαίο τρόπο το μεγαλύτερο υπαρξιακό ζήτημα της ανθρώπινης φύσης καμουφλαρισμένο σε βιβλίο για παιδιά. Ποιοι είμαστε; Από που ερχόμαστε; Γιατί έχουμε ανάγκη ο ένας τον άλλο; Ποιος είναι ο σκοπός της ύπαρξης μας»;
Ο Γιωργής Τσαμπουράκης επιβεβαιώνει την σπουδαιότητα του βιβλίου. Ότι παραμένει πάντα ζωντανό μέσα στον καθένα, δίνοντας άλλο νόημα σε ό,τι κάνει, σε ό,τι αισθάνεται και τον απασχολεί. Είναι πάντα εκεί: «σαν μια ανάγκη να ξαναρθρώνω λέξεις γνωστές και να τους δίνω το πρωταρχικό τους νόημα ή ένα άλλο άγνωστο, να βλέπω στον ύπνο μου αγγέλους να με προστατεύουν, να ξαναμάθω να πατάω στα πόδια μου, να γελάω όταν πέφτω, να πιστέψω στο ψέμα που μου λένε, να πιστεύω, να κλάψω ουσιαστικά».
Ο Μικρός Πρίγκιπας θα πετάξει ξανά στον Πειραιά, δημιουργώντας όπως πάντα έντονα συναισθήματα με την ιστορία του. Αυτό επιδιώκει να πετύχει με αυτή την πτήση, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μπογδάνος: «Κατά τη διάρκεια της υπόκλισης εύχομαι στην πλατεία του θεάτρου να ίπτανται 600 διαφορετικά συναισθήματα, όσες και οι θέσεις του Δημοτικού Πειραιά. Όπως ένα ποίημα ή ένας πίνακας ζωγραφικής, έτσι και οι θεατρικές παραστάσεις αλίμονο αν υποβάλλουν ένα και μοναδικό καθαρό αίσθημα».
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Σύλληψη & Σκηνοθεσία Δημήτρης Μπογδάνος
Δραματουργικός συνεργάτης Βασίλης Μαυρογεωργίου
Σκηνικά́ & Κοστούμια Πάρις Μέξης
Κινησιολογία Έλενα Γεροδήμου
Ηχητικό τοπίο & Live Set George Kelly
Φωτισμοί Λευτέρης Παυλόπουλος
Βοηθός Σκηνοθέτη Υβόννη Τζάθα
Βοηθός σκηνογράφου Γιωργίνα Γερμανού
Συντονισμός παραγωγής Μαρία Δημητρίου
Φωτογραφίες Γιάννης Ζάχος
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ
Λένα Παπαληγούρα
Γιωργής Τσαμπουράκης
Βασίλης Μαυρογεωργίου
Λευτέρης Βασιλάκης
Λήδα Καπνά
Θάνος Λέκκας
Ειρήνη Μακρή
Υβόννη Τζάθα
16/3-30/3
Βρες το εισιτήριο σου στο viva.gr