Την Τετάρτη 24 Ιουνίου στις 19.00 ολοκληρώνεται ο πρώτος κύκλος της διαδικτυακής ηχητικής σειράς #snfccAtHome: Αναγνώσεις του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) με δύο διηγήματα του Κώστα Ταχτσή: Τα ρέστα και Το κόκκινο παλτό. Διαβάζει ο Βασίλης Παπαβασιλείου, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ηθοποιούς και σκηνοθέτες.
Η σειρά Αναγνώσεις, στην οποία διακεκριμένοι Έλληνες ηθοποιοί διαβάζουν λογοτεχνικά κείμενα ορόσημα, έχει ως στόχο να επανασυστήσει στο κοινό ιδρυτικά κείμενα της ελληνικής λογοτεχνίας με έναν τρόπο οικείο και πολύ προσωπικό, αυτόν της ανάγνωσης. Η σειρά σημείωσε μεγάλη επιτυχία καθώς περισσότεροι από 75.000 ακροατές μοιράστηκαν, από τα μέσα Απριλίου έως σήμερα, το ακουστικό υλικό των κειμένων:
Ο Μοσκώβ Σελήμ του Γ. Βιζυηνού, διαβάζει η Άννα Κοκκίνου
Ψυχολογία Συριανού συζύγου του Εμ. Ροΐδη, διαβάζει ο Μανώλης Μαυροματάκης
Αρχιτεκτονική της σκόρπιας ζωής του Ν. Γ. Πεντζίκη, διαβάζει ο Ακύλλας Καραζήσης
Οι Ελαφροίσκιωτοι του Αλ. Παπαδιαμάντη, διαβάζει η Αμαλία Μουτούση
Ο θεός Κόνανος και Ωσαννά! του Φ. Κόντογλου, διαβάζει η Ηρώ Μπέζου
Πεζογραφήματα του Γ. Ιωάννου, διαβάζει ο Γιώργος Γάλλος
Ιογενής πνευμονία του Ζ. Λορεντζάτου, διαβάζει ο Νίκος Κουρής
Ο Ντέτεκτιβ του Δ. Χατζή, διαβάζει η Μαρία Σκουλά
Ερωτόκριτος του Β. Κορνάρου, διαβάζει ο Χρήστος Λούλης
Αλτανού και Ιστορία μιας τυρόπιτας του Αλ. Μωραϊτίδη, διαβάζει η Ρούλα Πατεράκη
Το καπλάνι της βιτρίνας της Αλ. Ζέη, διαβάζει η Όλια Λαζαρίδου
Τρελαντώνης της Π. Σ. Δέλτα, διαβάζει ο Δημήτρης Πιατάς
Η σειρά Αναγνώσεις θα παραμείνει διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του ΚΠΙΣΝ snfcc.org/audio/anagnoseis, ώστε να αποτελέσει ένα σημαντικό σημείο αναφοράς για τη μελέτη του ελληνικού πολιτισμού. Ιδιαίτερα στοχεύει στους νέους, τους μαθητές και τους σπουδαστές, προσφέροντάς τους μια διαφορετική εμπειρία σπουδαίων λογοτεχνικών κειμένων.
Η σειρά Αναγνώσεις, όπως και όλο το ψηφιακό πρόγραμμα του ΚΠΙΣΝ, πραγματοποιείται χάρη στη δωρεά προγραμματισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).
Στις 24 Ιουνίου στις 19.00 το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να ακούσει τον Βασίλη Παπαβασιλείου να διαβάζει δύο διηγήματα του Κώστα Ταχτσή (1927–1988). Δημοσιευμένα και αδημοσίευτα κείμενα του συγγραφέα, γεμάτα αυτοβιογραφικές αναφορές, απαρτίζουν τον κύκλο διηγημάτων Τα ρέστα (1972), μιας από τις σημαντικότερες συλλογές της μεταπολεμικής μας λογοτεχνίας που αποτυπώνει ρεαλιστικά μια ολόκληρη εποχή της νεότερης Ελλάδας. Ο τίτλος είναι παραπλανητικός, καθώς δεν πρόκειται για συγγραφικά απομεινάρια που απλώς συγκεντρώθηκαν κάτω από έναν κοινό τίτλο, αλλά για ιστορίες «απατηλής απλότητας», όπως λέει ο ίδιος ο Ταχτσής, που περιγράφουν φανερές και κρυφές πτυχές της ελληνικής μικροαστικής κοινωνίας με τις μικρές και μεγάλες αντιφάσεις της. Στο ομώνυμο διήγημα της συλλογής ο συγγραφέας ανατρέχει σε αναμνήσεις και τραύματα της παιδικής του ηλικίας σαν να πασχίζει να ξορκίσει, μέσα από τη γραφή, τα φαντάσματα του παρελθόντος. Στο Κόκκινο παλτό αντλεί και πάλι από την ίδια δεξαμενή βιωμάτων για να πλάσει ένα αφήγημα με φόντο την κατοχική Αθήνα, στο οποίο τον πρώτο λόγο έχουν οι γυναίκες του οικογενειακού και φιλικού του περιβάλλοντος. Χαρακτήρες καθημερινοί που φέρνουν στο νου μας την ολοζώντανη πινακοθήκη από γυναικείες φιγούρες που η αιχμηρή πένα του Ταχτσή έχει πλάσει στο εμβληματικό Τρίτο στεφάνι.
Κοσμοπολίτης και πολυταξιδεμένος, ο Θεσσαλονικιός Κώστας Ταχτσής έζησε σε πολλές χώρες, στις οποίες βιοπορίστηκε κάνοντας πλήθος δουλειές, εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους: ξεναγός, μεταφραστής, ναυτικός, καθηγητής αγγλικής γλώσσας, βοηθός σκηνοθέτη, υπάλληλος εμπορικού καταστήματος, σιδηροδρομικός.
Πρωτοεμφανίστηκε στα ελληνικά γράμματα το 1951 ως ποιητής, αλλά τον κέρδισε τελικά η πεζογραφία. Στο ξεκίνημά του, συνδέθηκε φιλικά με τον Ελύτη, τον Γκάτσο, τον Εμπειρίκο και, στα χρόνια της δικτατορίας, με τον Σεφέρη, ενώ τη δεκαετία του 1960 συμμετείχε στη συντακτική ομάδα του περιοδικού «Πάλι» με τον Νάνο Βαλαωρίτη και άλλους διαπρεπείς λογοτέχνες. Μαχητικός απέναντι σε κάθε είδους κοινωνική και πολιτική αυθαιρεσία, υπέστη διώξεις από την Ασφάλεια, την περίοδο της δικτατορίας, επειδή υπερασπίστηκε την ελευθερία του λόγου συνυπογράφοντας τη «Δήλωση των 18».
Συντελεστές:
Ανάγνωση: Βασίλης Παπαβασιλείου
Μουσικό σήμα: Νίκος Γαλενιανός
Ηχοληψία – Μίξη – Mastering: Γιώργος Μαντάς