Όταν σκεφτόμαστε τον Σχεδιασμό και την Project Management στον χώρο των εφαρμοσμένων τεχνών και της Μόδας, ένα είναι το όνομα που μας έρχεται στο μυαλό και δικαίως… Πόπη Αναστούλη!Η Πόπη Αναστούλη, με πολυετείς σπουδές στο University of Arts London (AUA) και με συνεργασίες στο Ηνωμένο Βασίλειο, είναι Σχεδιάστρια και Product Manager με εξειδίκευση στο Marketing και πολυετή εμπειρία στον χώρο της ευρύτερης μόδας. Επιπροσθέτως, διανύει μια λαμπρή ακαδημαϊκή καριέρα, καθώς από το 2008 διατελεί ακαδημαϊκός συνεργάτης σε αναγνωρισμένα Ιδιωτικά Ιδρύματα και σχολεία. Επί 7 χρόνια υπήρξε Υπεύθυνη Σπουδών στο Vellios School of Art (VSA), συνεργάστηκε ως Fashion Tutor για την ανάπτυξη art portfolios στο Doukas BTEC Foundation in Art and Design, και σήμερα ως Υπεύθυνη του προγράμματος Visual Merchandising του Akto college, προσφέρει τη γνώση και την εμπειρία της σε καλλιτεχνικούς κλάδους σχετικά με το Fashion Styling & Image Making, το Colour Theory και το Marketing.
Ακόμη, αυτό που την χαρακτηρίζει ιδιαίτερα είναι η δημιουργικότητά της κι η πολυπρισματική της οπτικής, γεγονός που το επιβεβαιώνουν συνεργασίες της , όπως και η συνεργασία της με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης (MCF) ως επιμελήτρια εικαστικών εκθέσεων.
Η Πόπη Αναστούλη παράλληλα με τα σχεδιαστικά της projects, παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε brands και νέους σχεδιαστές, ενώ από προσωπικό της μεράκι επενδύει σε ένα πιο βιώσιμο τρόπο ζωής, και με συνέπεια μοιράζεται από το 2009 απλοποιημένες crafting τεχνικές- Do It Yourself (DIY) για το ευρύ κοινό σε προσωπική της στήλη σε online περιοδικό, καθώς και στο #wakeupcut, παρουσιάζει βήματα για μια πιο βιώσιμη πραγματικότητα μέσω δημιουργικών διαδρομών.
O Βαγγέλης Καφάσης, Fashion & Tourism Editor “συνάντησε” την Πόπη Αναστούλη για μία διαδικτυακή συνέντευξη, κι η γνωστή σχεδιάστρια μίλησε για φλέγοντα ζητήματα της επικαιρότητας, όπως οι επιπτώσεις της πανδημίας στη βιομηχανία της μόδας και πως οι Έλληνες σχεδιαστές θα πρέπει να ανταποκριθούν σε αυτές.
Η πανδημία και τα lockdowns τί επιπτώσεις έχουν στη βιομηχανία της μόδας;
«Οι επιπτώσεις είναι σύνθετες και αφορούν σε διάφορα τμήματα της μόδας και στο πως αντιλαμβανόμαστε πια τον χωροχρόνο. Ο κόσμος δεν αισθάνεται ασφαλής, και έτσι η μόδα δεν είναι άμεση προτεραιότητα στις αγορές του. Ως αποτέλεσμα, υπάρχει πλεόνασμα προϊόντων στην βιομηχανία, και έτσι, συναντούμε ακυρώσεις παραγγελιών, απολύσεις ή μεταφορά εργαζόμενων σε νέα πόστα και αντίστοιχες μετεκπαιδεύσεις, επιχειρησιακές συρρικνώσεις ή και συνέργειες. Από την άλλη, έχουμε αλλαγή στον ρυθμό και τον τρόπο κατανάλωσης με ταχεία υιοθέτηση του ηλεκτρονικού εμπορίου σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτό θέτει και τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται για την βιομηχανία της μόδας στο άμεσα κοντινό μέλλον, όπου προβλέψεις παρουσιάζουν το 80% των αγορών να πραγματοποιείται online έως το 2026.Η πανδημία παράλληλα, έχει και διδακτικό χαρακτήρα. Μας έχει διδάξει ότι δεν χρειάζεται να κυνηγούμε συνεχώς την τελευταία τάση και ότι τελικά οι καταναλωτές μπορούν να θεραπεύσουν τον εθισμό τους στη γρήγορη μόδα επαναξιολογώντας συνολικά τη συμπεριφορά τους ως προς την κατανάλωση.
Εκτιμώ, ότι οι κανόνες που είχαν τεθεί για τη βιομηχανία της μόδας έναν αιώνα πριν, είναι πια, εκτός μόδας (γελάει).
Πώς έχει ανταποκριθεί η ελληνική μόδα σε όλο αυτό το δυσμενές περιβάλλον;
«Σίγουρα και στην Ελλάδα όπως και παγκοσμίως, πολλά brands προσανατολίστηκαν περισσότερο σε άνετα ρούχα για lockdown. Τα lounge wear ή για να μιλάμε με πιο επίκαιρους όρους, τα ZOOM appropriates (χαμογελάει) είναι πολύ δημοφιλή. Παράλληλα, οι συλλογές μειώθηκαν, υπήρξε πολύ-επίπεδη δραστηριοποίηση online και σε μεγάλο βαθμό ανεξαρτητοποίηση από τη λιανική στα φυσικά καταστήματα».
Η πανδημία πόσο μπορεί να αλλάξει τη μόδα και ποια πιστεύετε ότι θα είναι η επόμενη ημέρα;
«Έχουμε ένα πολύ ισχυρό κοκτέιλ που μεταμορφώνει την μόδα στο εγγύς μέλλον. Τα συστατικά του μείγματος που θα «στείλουν» την μόδα σε άλλο επίπεδο, είναι η πανδημία, η κλιματική αλλαγή και η τεχνητή νοημοσύνη (AI).
Τα brands οδηγούνται σε νέα μοντέλα λειτουργίας για να πετύχουν την ψηφιακή και την περιβαλλοντική μετάβαση. Το χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, η επανάχρηση και η διαφάνεια διαδικασιών θα θεωρούνται μίνιμουμ δεδομένα από τους αγοραστές. Η εμπειρία αγορών επίσης αλλάζει με τη χρήση πολλαπλών καναλιών διάθεσης, omnichannel & multichannel, με εύκολες διαδικασίες αγορών και άμεσης εξυπηρέτησης, με γρήγορες παραδόσεις, με αγορές κυρίως μέσω τηλεφώνου και έξυπνων λογισμικών. Οι αγοραστές συνεχίζουν να έλκονται στα κοινωνικά μέσα και σε πιο εξατομικευμένες μορφές επικοινωνίας, και έτσι οι εταιρείες καλούνται να παρέχουν στους αγοραστές μηνύματα που είναι πιο έγκαιρα, σχετικά και εξατομικευμένα.
Εκτιμώ ότι αναπόφευκτα, πολύ σύντομα στην ψηφιακή σφαίρα ο καθένας από εμάς θα εκπροσωπείται και από ένα είδωλο. Σε αυτό το alter ego – avatar θα απευθύνεται η βιομηχανία της μόδας μέσω της τεχνητής ευφυΐας. Παράλληλα, η Ρομποτική θα έρθει για τα καλά στην κατασκευή, και τα φυσικά καταστήματα χάνοντας αξία, θα γίνουν κόμβοι συνάντησης και συναναστροφής κοινού για τα club, community και hub των επιχειρήσεων».
Οι Έλληνες σχεδιαστές τι πιστεύετε πώς πρέπει να αλλάξουν έτσι ώστε να ξεπεράσουν όσο το δυνατόν πιο αλώβητα τις επιπτώσεις που έφερε στη ζωή μας ο κορονοϊός;
«Τα τελευταία χρόνια, υπάρχει μια αυξανόμενη συνειδητοποίηση μεταξύ των καταναλωτών ότι η βιομηχανία μόδας έχει καταστροφικές επιπτώσεις στον πλανήτη, επιταχύνοντας την κλιματική αλλαγή και αυτό συμβαίνει και στην Ελλάδα. Εκεί, ασφαλώς υπάρχει περιθώριο ανάπτυξης για τους Έλληνες σχεδιαστές και ήδη έχουμε αρκετά λαμπρά παραδείγματα που έχουν ξεχωρίσει με μικρής κλίμακας διαφοροποιημένες συλλογές. Σίγουρα η ποιότητα, το αποτύπωμα της παραγωγικής διαδικασίας, η κοινωνική και ουσιαστική ευθύνη των επιχειρήσεων θα γίνουν μια ελάχιστη απαίτηση του κοινού. Οδεύοντας στο ψηφιακό μέλλον, η συνέπεια, η διαφάνεια, η κυκλική οικονομία και ο τεχνολογικός εκσυγχρονισμός θα παίζουν ακόμα μεγαλύτερο ρόλο και ιδίως για τη γενιά Ζ (generation Z), η οποία διαμορφώνει πιο έντονα τις τάσεις και το νέο σκηνικό».
Η Πόπη Αναστούλη, επιπλέον, μίλησε και για τα λάθη που κάνουν οι Έλληνες σχεδιαστές και επισημαίνει ότι θα πρέπει να εργάζονται σύμφωνα με ένα διατυπωμένο όραμα και να δίνουν έμφαση στη βέλτιστη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού.
Τι λάθη πιστεύετε ότι κάνουν οι Έλληνες σχεδιαστές;
«Εκτιμώ, ότι η μεγαλύτερη παγίδα είναι η επανάπαυση σχεδιαστών ότι όλα θα πάνε καλά με τον κατάλληλο σχεδιασμό και διαχείριση των φυσικών πόρων. Σε όποιο περιβάλλον όμως και να εργαζόμαστε, πόσο μάλλον στη μόδα που έχει έναν δημιουργικό και σύνθετο κύκλο εργασιών που απαιτεί συνεργασίες, είναι απαραίτητο να υπάρξει στρατηγικό πλάνο με διατυπωμένο όραμα και να δοθεί έμφαση στη βέλτιστη διαχείριση των ανθρώπινων πόρων. Εδώ, εκτιμώ ότι υπάρχουν ακόμα περιθώρια βελτίωσης για τους Έλληνες σχεδιαστές. Τα brands πρέπει να έχουν ξεκάθαρη αποστολή για την ύπαρξη τους και σαφή εικόνα για την διαφοροποίηση τους. Είναι σημαντικό να γίνονται συστηματικές αξιολογήσεις των στόχων και διαρκής αναζήτηση ιδεών. Μέσα από έναν καλύτερο επιχειρησιακό συντονισμό και ένα περιβάλλον που διέπεται από σεβασμό και ομόδικο κλίμα, οι Έλληνες σχεδιαστές μπορούν να πετύχουν ακόμα περισσότερα».
Υπό τις παρούσες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί θα παροτρύνατε τα νέα παιδιά να ασχοληθούν με τη μόδα κι αν ναι, τι συμβουλές θα τους δίνατε;
«Τα νέα παιδιά μπορούν πάντα να κάνουν αυτό που αγαπούν. O κλάδος δεν θα πεθάνει, θα μεταλλαχτεί. Όλοι εκτιμώ οφείλουν να πειραματιστούν στους τομείς που τους γοητεύουν. Τίποτα δεν είναι εύκολο όταν επιχειρείς να βιοποριστείς μέσα από κάτι που σου αρέσει. Η γνώση αποκτιέται αρχικά μέσα από τα κανάλια της εκπαίδευσης και καλλιεργείται διαρκώς μέσα από ζυμώσεις με το αντικείμενο. Πάντα, υπάρχει ο τρόπος να βρεις πως θα κάνεις αυτό που θέλεις να κάνεις. Άλλος μπορεί να ελκύεται από σπουδές σε «Artificial Intelligence & Fashion», να σχεδιάζει βιώσιμα virtual shows και να συνεργάζεται με τους μεγαλύτερους οίκους παγκοσμίως, και άλλος, μπορεί μαθαίνοντας την τέχνη της υφαντικής, να φτιάχνει σε έναν αυτοσχέδιο αργαλειό βιώσιμα σακίδια πλάτης με τα δικά του μοτίβα κάπου σε ένα απόμερο χωριό και να τα εμπορεύεται στο Shopify πιο εύκολα από ποτέ. Εκτιμώ, ότι πάντα υπάρχει χώρος για σχεδιαστές που συναισθάνονται το παρόν και προσφέρουν ξεκάθαρη διαφοροποίηση και προστιθέμενη αξία. Σίγουρα, το μέλλον της μόδας αλλάζει και ίσως αυτή η πανδημία είναι μία ευκαιρία να φανταστούμε τη μόδα που θέλουμε».Η καταξιωμένη σχεδιάστρια μόδας και product manager παρέθεσε, ακόμη, τη γνώμη της για το εάν οι Έλληνες είναι ένας καλοντυμένος λαός.
Πιστεύετε ότι οι Έλληνες είναι ένας καλοντυμένος λαός; Τι πιστεύετε ότι πρέπει να αλλάξει στην εμφάνισή του;
«Εκτιμώ ότι ναι, είμαστε ένας καλοντυμένος λαός και για να συνεχίσουμε να είμαστε καλοντυμένοι, ο καθένας μας πρέπει να ακούει και τις δικές του φωνές. Οι επιρροές είναι πάντα παρούσες, αλλά η προσωπική έκφραση και η άνεση εκπέμπουν τα πιο ηχηρά «σιωπηλά» μηνύματα».
Μιας και τα ελληνικά realities μόδας φτάνουν στο τέλος τους, γεννάται το ερώτημα κατά πόσο αντικατοπτρίζουν τη σωστή εικόνα του χώρου της μόδας και η Πόπη Αναστούλη μάς απάντησε σε αυτό το ερώτημα.
Παρακολουθείτε τα ελληνικά realities μόδας; Πιστεύετε ότι αντικατοπτρίζουν τη σωστή εικόνα του κλάδου;
«Μέσα από τα realities και την τηλεόραση αποτυπώνεται ένα κομμάτι της εποχής που ζούμε. Το κοινό των realities, αποτελεί ένα γόνιμο κοινό για επιχειρήσεις από την Ελληνική μόδα, που επιθυμούν να συνδεθούν μαζί του και να παρουσιάσουν μαζικά συλλογές τους, είτε απολαμβάνοντας άμεσα αυξημένο όγκο πωλήσεων, είτε εξαργυρώνοντας φήμη. Η μόδα άλλωστε είναι ένας ευαίσθητος κλάδος με μεγάλη συναισθηματική ανάμιξη του αγοραστή και η τηλεόραση μέσω των realities μπορεί να μεγεθύνει τη σχέση αυτή.
Εκτιμώ όμως, ότι παρουσιάζουν μια περιορισμένη εικόνα του κλάδου, δίχως να μπορούν να αποδώσουν τη συνολική του παρουσία και τα χαρακτηριστικά του».
Γιατί πιστεύετε ότι έχει γίνει τάση στο χώρο της μόδας το agender στοιχείο;
«Η Μόδα είναι ταυτόσημη με την επικαιρότητα. Όποια ανάγκη προκύπτει στο κοινό που ντύνει, την αγκαλιάζει, τη μελετά και επιχειρεί να την εξυπηρετήσει σε απτό και συμβολικό επίπεδο. Το agender στοιχείο δεν είναι τόσο νέο στον χώρο της μόδας, αλλά τώρα πια ο κόσμος νιώθει πιο ελεύθερος και απενοχοποιημένος να διεκδικήσει ριζική αποδοχή σε όλα τα επίπεδα, είτε αυτό είναι το body-shaming, είτε ο σεξουαλικός προσανατολισμός, είτε οποιαδήποτε άλλη στερεοτυπική προσέγγιση».
Στην προσπάθειά μας να κατανοήσουμε καλύτερα την Πόπη Αναστούλη της ζητήσαμε να διατυπώσει ένα σύντομο SWOT Analysis της προσωπικότητάς της.
Θέλουμε να μάθουμε καλύτερα την Πόπη Αναστούλη! Ποιο είναι το άτυπο SWOT Analysis που θα παρουσιάζατε για τον εαυτό σας;
«Πάντα μου ήταν δύσκολο να αυτοπροσδιοριστώ η αλήθεια είναι… (γελάει)». Strengths: ακούω, παρατηρώ και συναισθάνομαι Weakness: παρορμητισμόςOpportunity: το σήμερα Threats: ο χρόνος
Φωτογραφίζει ο Xenofon Dimitropoulos
Βαγγέλης Καφάσης, Fashion & Tourism Editor