Το 57,1% των αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα τον πρoηγούμενο μήνα ήταν SUV αυτοκίνητα, επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά την παντοδυναμία αυτής της κατηγορίας.
Φυσικά αυτό δεν είναι αποκλειστικό φαινόμενο στη χώρα μας, αλλά είναι παγκόσμιο γεγονός που ως ιδέα γεννήθηκε στις ΗΠΑ και κατόπιν έγινε σημείο αναφοράς όλων των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της JATO για το 2020, το κόστος απόκτησης ενός SUV στην Ευρώπη είναι κατά 59% υψηλότερο απ’ ό,τι ενός hatchback. Όμως αυτό δεν πτοεί τους καταναλωτές που επιθυμούν να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για να αποκτήσουν ένα αυτοκίνητο ελεύθερου χρόνου.
Οι κατασκευαστές σε αυτή την κατηγορία βρίσκουν τη μαγική συνταγή της επιτυχίας και τα SUV δίνουν υπερκέρδη κέρδη. Προσαρμόζοντας και την ηλεκτροκίνηση, ανεβαίνει η υπεραξία των εταιρειών, ενώ παράλληλα πετυχαίνουν τους στόχους τους για μείωση των εκπομπών ρύπων.
Οι οδηγοί έχουν στη διάθεσή τους υψηλότερη θέση οδήγησης, αρκετά μεγάλους χώρους και άνεση, όπως επίσης και δυνατότητες να κινηθούν σε διαδρομές εκτός… χάρτη.
Αν ανατρέξουμε στο παρελθόν, πριν από δύο περίπου δεκαετίες οι πωλήσεις αυτής της κατηγορίας κατείχαν ένα ισχνό ποσοστό και κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει τι θα επακολουθήσει.
Από το 2005 σταδιακά η κατηγορία αύξησε το μερίδιο αγοράς αγγίζοντας ένα ποσοστό κοντά στο 5% πανευρωπαϊκά, ενώ την επόμενη πενταετία το ποσοστό άγγιξε το 10%. Ήταν η στιγμή που ξεκινούσε η παντοκρατορία των Sport Utility Vehicles (SUV αυτοκίνητα), και μέχρι και το 2020 στην κατηγορία αντιστοιχούσε το 45% του συνόλου των πωλήσεων.
Ωστόσο κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει την οδηγική οντότητα ενός sedan, το οποίο επί πολλές δεκαετίες ήταν αυτό που κυριαρχούσε στις πωλήσεις, προσφέροντας χώρους, άνεση και επιδόσεις.
Στην Ελλάδα αξιολογώντας τις πρόσφατες ταξινομήσεις διαπιστώνουμε ότι η αγαπημένη κατηγορία παραμένει η B SUV όπου καταλαμβάνει το 26,6% των συνολικών πωλήσεων για να ακολουθήσει η αμέσως επόμενη κατηγορία (C) με ποσοστό 25,6%.
Τον Οκτώβριο του 2021 υπήρξε αύξηση της τάσης για αγορά μικρών οχημάτων της κατηγορίας Α, δείχνοντας τη διάθεση πολλών για άνετη μετακίνηση εντός πόλης ή ακόμη και για αγορά ενός δεύτερου αυτοκινήτου καθαρά για μετακινήσεις εντός του αστικού ιστού.
Ενώ οι υπόλοιπες κατηγορίες μέσα στο γενικότερο κλίμα της πτώσης ακολούθησαν την ίδια πορεία, υπήρξε αύξηση και στην κατηγορία των μεγάλων (premium) αυτοκινήτων, δείχνοντας ότι δεν έχουν επηρεαστεί από το γενικότερο κλίμα της πανδημίας και της μεγάλης αναμονής παράδοσης αυτοκινήτων που σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες είναι μικρότερη.
Τέλος, πτωτική παρέμεινε η κίνηση των αυτοκινήτων με βασικό καύσιμο τη βενζίνη και το πετρέλαιο (-5,6% και -10,1% αντίστοιχα), ενώ οι πωλήσεις των υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων γνωρίζει σημαντική αύξηση με 5,5% και 9,8% αντίστοιχα, δείχνοντας ότι η στροφή στην ηλεκτροκίνηση ή στη μετακίνηση με οχήματα χαμηλών ρύπων έχει γίνει αυτοσκοπός των περισσοτέρων οδηγών.
Αύξηση σημείωσαν και οι πωλήσεις των μοντέλων που στηρίζονται σε διπλό καύσιμο, καθώς υπάρχουν εταιρείες που συνεχίζουν να επενδύουν σε αυτή την τεχνολογία, αλλά και γιατί μέσα στο κλίμα των τελευταίων ετών οι οδηγοί θέλουν χαμηλότερο κόστος μετακίνησης.