Το κουδούνι

Το θεατρικό έργο «Το κουδούνι» του Δημήτρη Αλεξίου που ανέβηκε φέτος σε παγκόσμια πρώτη σε σκηνοθεσία του ίδιου του συγγραφέα από τη θεατρική ομάδα Αντικλείδι στο θέατρο Μεταξουργείο , σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία με παράταση παραστάσεων και αλλεπάλληλα sold out, είναι ένα από τα τρία βραβευθέντα πρωτότυπα θεατρικά έργα στα ελληνικά που επιλέχθηκαν για το πανευρωπαϊκό δίκτυο Eurodram για το έτος 2022.

Το Eurodram είναι ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο θεατρικών έργων (πρωτότυπων και σε μετάφραση) που κάθε χρονιά επιλέγει και βραβεύει τρία έργα που υποβάλλονται σε κάθε μία από τις γλώσσες των μελών του. Τα πρωτότυπα ελληνικά έργα που επιλέχθηκαν για το 2022 είναι : «Το κουδούνι» (Whenthe bell rings) του Δημήτρη Αλεξίου, «Τελευταία Αναγγελία» (Final Call) του Αλέξανδρου Λαγόπουλου και «Κομμώτριες» (Hairdressers) της Μαριτίνας Πάσσαρη. Το βραβείο δεν έχει χρηματικό έπαθλο.

Ο Δημήτρης Αλεξίου σπούδασε Νομικές επιστήμες και είναι δικηγόρος. Εμφανίστηκε στα ελληνικά γράμματα το 2008 με το μυθιστόρημα «Πικρά κεράσια» (εκδόσεις Διόπτρα) που είχε μεγάλη επιτυχία. Έκτοτε εξέδωσε άλλα τρία μυθιστορήματα («Αμαρτωλά θαύματα», εκδόσεις Διόπτρα, 2010, «Αλάτι κόκκινο», εκδόσεις Διόπτρα, 2012 και «Το χρονικό του Ιόλαου», εκδόσεις Υδροπλάνο, 2021) διηγήματα και συμμετοχές σε συλλογικά έργα, καθώς και μεταφράσεις λογοτεχνικών έργων από τα Αγγλικά. Με το θέατρο άρχισε να ασχολείται συστηματικά από το 2012, ως συγγραφέας, ηθοποιός και σκηνοθέτης. Έχουν παρουσιαστεί στο κοινό τρία θεατρικά του έργα, μία θεατρική διασκευή του στο μυθιστόρημα «Ήλιος με δόντια» του Γιάννη Μακριδάκη (εκδόσεις της Εστίας) και μία σκηνική σύνθεση, τα τελευταία σε δική του σκηνοθεσία.

«Το κουδούνι», αν και γράφτηκε αρχικά το 2014, ανέβηκε για πρώτη φορά στο θέατρο τη σεζόν 2021 – 2022. Απέσπασε διθυραμβικές κριτικές τόσο από τους κριτικούς όσο και από το κοινό και η παράσταση ολοκλήρωσε τις παραστάσεις της εν μέσω πανδημίας με sold out και μετά από παρατάσεις. Αποτελεί μία πραγματεία πάνω στις ανθρώπινες σχέσεις, την αλήθεια και το ψέμα, τις κοινωνικές συμβάσεις που ενίοτε καθορίζουν , συνειδητά ή ασυνείδητα, τη ζωή και τις επιλογές μας και μία καταβύθιση στις οικογενειακές και φιλικές σχέσεις που σφυρηλατούν – ή καταπνίγουν – την προσωπικότητα, τα συναισθήματα, τη σεξουαλική ταυτότητα, τις επιλογές μας.

Μία ακόμα επιτυχία της παράστασης ήταν ότι μετά το τέλος των παραστάσεων, το ομώνυμο τραγούδι που γράφτηκε γι’ αυτή σε στίχους Κατερίνας Ξαναλάτου, μουσική Δημήτρη Αλεξίου και Βαγγέλη Σερίφη και με την ερμηνεία της 18χρονης Αθηνάς Πανταζή, κυκλοφόρησε δισκογραφικά από την 5th SeasonRecords. Μπορείτε να ακούσετε το τραγούδι εδώ:

ΤΟ ΚΟΥΔΟΥΝΙ

“Μια εφηβική παρέα αγοριών που άντεξε στο πέρασμα του χρόνου.

Σαραντάρηδες πια καλούνται να έρθουν αντιμέτωποι με όσα δεν ήξεραν αλλά και όσα ήξεραν και επέλεγαν επιμελώς να καταχωνιάζουν.

Μια μάνα κατάκοιτη με αδυναμία ομιλίας επικοινωνεί τις ανάγκες αλλά και όλες τις επιθυμίες της με ένα ηλεκτρικό κουδούνι κρεμασμένο στο λαιμό.

Πόση δύναμη μπορεί να κρύβεται στην αδυναμία;

Πόση εξουσία στην ανημπόρια;

Πόσο μας επηρεάζουν οι άνθρωποι γύρω μας;

Πόσο μας αλλοιώνουν, μας διαμορφώνουν, μας συνθλίβουν;

Πόσο ελεύθεροι είμαστε πραγματικά στις επιλογές μας;

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Κείμενο – σκηνοθεσία: Δημήτρης Αλεξίου

Βοηθός σκηνοθέτη: Άντα Ανδρούτσου

Σκηνικά: Σταμάτης Ζέρβας

Κατασκευή σκηνικών: Γιώργος Χάιντας, Δημήτρης Μαμάι, Αλέξανδρος Πέτοβας

Φωτισμοί: Δημήτρης Αλεξίου

Φωτογραφίες: Γιώργος Νίκογλου (studio), Ελπίδα Μουμουλίδου (παράσταση)

Βίντεο: Νεκτάριος Θεοδώρου

Graphicsdesign: Δήμητρα Καραγιάννη

Πρωτότυπη μουσική επένδυση: Βαγγέλης Σερίφης

Δημόσιες σχέσεις: Σάντρα Βουτσά

Εκτέλεση παραγωγής: Κωνσταντίνος Πλατής

 

Το ομώνυμο τραγούδι της παράστασης ερμηνεύει η Αθηνά Πανταζή

σε στίχους Κατερίνας Ξαναλάτου , μελωδία του Δημήτρη Αλεξίου

και παραγωγή- ενορχήστρωση Βαγγέλη Σερίφη

 

Παίζουν: Απόστολος Βαρναβέλιας, Κατερίνα Ξαναλάτου, Βασίλης Λαδικός , Γιώργος Χάιντας , Βαρβάρα Ραμπαούνη, Γεωργία Προκοπίου.

Φιλική συμμετοχή: Βασίλης Μουτσόπουλος

Τσέκαρε και αυτό:

Πώς κατάφεραν τα Bafta να φέρουν “πονοκέφαλο” στους υπεύθυνους των Όσκαρ